20% rabatt på soveposer!
Kode: SOV20 | *Ikke Mountain Equipment. Fra veil. pris t.o.m. 17.5.2021.
 »

Velg rett løpesko

Velg rett løpesko

Valg av løpeskor

Som du vet så finns det mage ulike løperskor og velge mellom på marknaden. Gjennom og lese vår guide i emnet så får du mer på føttene når du velger dine løpeskor. Vi selger bare løperskor av hæy kvalitet som har en rad ulike tekniske egenskaper som alla gjør at skoen passar akuratt ditt løpesteg og det underlaget du ofte springer på mm. Vi har listet noen av de viktigste faktorene som spiller inn for at ditt skovalg skal bli rett for deg. Veldig nøyd!


Størrelse

Kjøp aldrig for trange løperskor! Du skal gjerne ha ca 4-6 mm tillgode framfor tåene når hælen ligger mot skoen bakside. Grunden til at din sko skal være for stor er for at din fot blir svullen under løpeturen og den blir mer svullen jo lengre du løper. Når du prøver skor skal du tenke på at din fot også sveller under dagen på grund av tyngdekraften. Så se til at prøve skor på ettermiddagen, jo senere på dagen desto bedre! Her finns alle våre treningskor.


Fotvalv

En annen viktig faktor når du velger dine nye løperskor er hvordan ditt fotvalv ser ut. Undersøk hvilken form ditt fotvalv har gjennom og fukte din fotsåle og stå på ett hvit pappir. Jo mer du ser av fotavtrykket deso lavere fotvalv har du. Lavt fotvalv betyder i de fleste fall at du behøver en sko med ekstra stabilitet i hålfoten og at du troligvis har en tendens til og overpronera. Da behøver du en sko med pronasjonstøtte og rett eller lett svingt lese. Har du et middelhøyt fotvalv så kan du velge mellom de fleste løperskor da flest produseres for og passe denne typ av føtter. Har du et gøyt fotvalv skal du velge en sko med god stabilitet og svingt lest for ett neutralt løpsteg. Hva betyr overpronere og neutralt løpsteg? Forklaring kommer i neste stykke.


Pronasjon, neutrale løpesteg & supinasjon

Pronasjon, neutrale løpesteg og supinasjon beskriver hvordan du setter foten i bakken når du løper. Det vanligste er at man pronerer, det vil si at du setter utsiden av hælen først og lar deretter foten «rulle» diagonalt sånn at du skyter deg ifra med mer eller mindre innovervinklet av foten. Graden av pronasjon varierer med fotens vinkel. Lav vinkel kalles for lett pronasjon og en brattere vinkel kalles for overpronasjon.


Pronerer du ikke så tillhører du en av de to andre kategoriene og har ett neutralt løpesteg eller supinerer (underpronerer). Supinerer du så «ruller» din fot lengs utsiden av din fotsåle under hela fraskyttet. Se på dine gamle løpersko så ser du hvilken type av løper du er. Lener skoene innover så overpronerer du. Står de relativt rette så har du ett neutralt løpesteg og lener de seg utover så supinerer du. Overpronerer du så behøver du skor med ekstra oppbyggnad på innsiden og supinerer du så behøver oppbyggnad på utsiden.


Form

Alle vi har ulike bredder på føttene. De fleste produsenter har modeller anpasset for ulike fotbredder, det er viktig at du finner en løpsko med den bredd som passer din fot sånn at du undviker gnag og lignende.


Nybegynner eller veteran?

En bra løpesko skal være designet for og minimere slitasje på din fot som tillslutt leder til løpeskader. Misjonærer og nybegynnere behøver oftest en sko med mer støtdemping og stabilitet da de ikke har en like utvikklet løpeteknik som en mer erfaren løper har. En erfaren løper kan velge lettere skor da han eller henne har tekniken som kreves for og minimere slitasje trots mindre demping.


Kroppslige forutsettninger & skoens vekt

Din kroppsvekt har en betydelse for hvordan en løpersko dempelse fungerer. Du som er litt tyngre burde ha en sko som er mer stabil med lett sving lest. Skoen vekt spiller også rolle. En lettere sko passar bra for kortere pass da den har mindre dempelse etc. En tyngre sko passer bedre for lengre pass og regelbundet bruk da den oftest har bedre skadeforebyggende egenskaper. Og ha rett utstyr kan spille en viss rolle i treningen.


Andre tips gjeldene løpesko


Hvor hardt skal du snøre dine løpesko?

Stram dine skor sånn at foten verken glider fram eller tilbake inne i skoen når du springer. Din hæl skal sitter sikkert mot baksiden av skoen. For stramt kan trykke mot vristen sånn at dine føtter sovner. Når det gjelder skosnøreteknik så skal du ikke bare ta tak i snørets ende men heller ta tak i de nede vid tåene og jobb deg oppover og dra kontinuerlig. Dette gir deg en bra snøring og borger dor at din fot ikke kan røre på seg inni skoen.


Ha fler par av løpeskor så minsker skaderisken

Mange har bare ett par av løpesko. Og variere mellom flere skor gjør at belastingen på hofter, knær og føtter blir mer variert og løpeskor mer anpasset for ulike underlag gjør at risken for fallskader minsker. Vi kan rekommendere deg og ha 3 par skor om du løper ofte. Ett par mengdetreningskor som passer til alle distanser. Ett par terrengskor som er lave og gir bra grepp på grovere underlag. Ett par konkuranseskor for interval trening og konkuranser. Løp ikke for mye med konkuranseskoene da de sliter ekstra på kroppen gjennom sin lave vekt.


Glem ikke bort at 70% av dine løppass skal skje i ett roligere tempo

Hvor fort dine roligere pass skal være anvhenger forståelig på hvor veltrent du er og din kapasitet til og brenne fett. Regn med et tempo som likker mellom 1,5-2 minutter saktere per km en det tempo du har når du springer 5 km. Løper du 5 km på over 25 minutter eller er nybegynner burde du overveie og la 70% av dine pass være rask gang istedet for løpning.


Ordentlige sokker

For og minske risken for gnagsår og gjøre din løping så komfortabel som mulig så burde du bruke løpersokker av funksjonsmaterial når du springer. Sokker av funskjonsmaterial gir deg fordeler som at de transporterer bort fukt mer effektivt fra din fot. Det er både mer komfortabelt og minsker risken for gnagsår. Passformen er bedre hos løpingsanpassete sokker en hos vanlige sokker. Løpersokker er ofte konstruert med anpassede soner: ulike material og tjukkheter som hjelper dine føtter og ventilere bort fukt.


Fra en nysgjerrig idé, forventningsfull planlegging og ivrig reserch - til et eventyr fyllt av nye opplevelser og uforglemmelige minner. Det spiller ingen rolle om du er nybegynner, en erfaren våghals eller en uhelbredelig livsnyter som bare lengter ut til naturen. Vi brenner for å hjelpe deg på rett spor før ditt neste store eventyr. Med høykvalitativt utstyr fra ledende varemerker, informative guider og engasjerte ansatte fins vi med deg hele veien fra start til din sluttdestinasjon. Hvordan ser ditt neste outdoor moment ut?

Betalingsmåte
Laster ned...
Laster ned...