Patagonia
Patagonia er en amerikansk merkevare som har eksistert på markedet siden 1973. Hovedkontoret ligger i Ventura i Calefornia, men silhouetten i logoen til foretaket er fra Patagonia, nærmere bestemt Cerro Fitz Roy ved grensen mellom Argentina og Chile. Det karrige fjellet blir sett på som den vanskeligste klatreutfordringen i verden. Foretaket er tett forbundet med grunnleggeren Yvon Chouinard, som også er kjent for sine suksesser innenfor klatring. Både Yvon Chouinard og foretaket Patagonia er miljøforkjempere som jobber for å bevare naturen og det vidstrakte landskapet. Ambisjonen er å minimere belastningen på miljø og natur, og dette gjennomsyrer virksomheten. Siden miljøprogrammene i foretaket kom i gang rundt 1985, har Patagonia donert penger og tjenester til en verdi av rundt 70 millioner dollar.
Patagonia er i det store og hele et resultat av en rekke hendelser som begynte med Yvons forsøk på å leve av sin store lidenskap. I begynnelsen solgte han håndsmidde kiler og klatreutstyr gjennom Chouinard Equipment. Etter en rekke juridiske utfordringer la selskapet ned og utstyret ble solgt til godseieren Peter Metcalf. Varene gikk inn i selskapet deres Black Diamond som fortsatt tilhører et av de fremste foretakene innen klatreutstyr. Yvon plukket opp restene fra den tidligere virksomheten og dannet Patagonia. Fokuset var ikke lenger seler og klatregrep, men klær og sekker.
Produksjonen innen Patagonia utgår fra økologisk bærekraftige metoder, og de prøver å holde kjeden transparent for å på denne måten bli inspirert til å alltid gjennomføre tiltakene. Resirkulert materiale er en av de faktorene som bidrar til at de har forholdsvis små økologiske avtrykk. De som ønsker å posisjonere seg som miljøbevisste klatrere og friluftsentusiaster, velger derfor ofte Patagonia når de trenger nye plagg. Den høye kvaliteten bidrar naturligvis også til det gode ryktet som et av de ypperste merkevarene innenfor outdoor-aktiviteter.