Swix
Swix er et av de varemerkene som har blitt et symbol ikke bare for sine egne varer men også for skiløping som fenomen. Foruten å ha en sterk kobling til idretten sies det å personifisere den norske folkesjelen. Blant skiløpere i Norge, såvel som i resten av verden, er det få som ikke har kommet i kontakt med Swix. I begynnelsen fokuserte Swix på å selge smøring, men har over tid utvidet sortimentet til å inkludere det meste innen skigåing. I produkttilbudet finnes alt fra klær til staver. Allerede fra starten i 1940 har Swix vært et ledende navn i skibransjen og deres tilbud er å finne overalt der vinteren råder.
Opptakten til firmaet var da langrennsløperen Martin Matsbo, sammen med noen kjemikere hos AB Astra, eksperimenterte med skismøring. Disse eksperimentene resulterte 6 år senere i et stort tilbud av skismøring for amatører og proffløpere. To år etter introduksjonen på markedet brukte alle gullmedaljevinnere i OL smøring fra Swix. Navnet Swix er nå et veletablert merke som settes pris på og blir brukt av såvel alpinekjørere som langrennsløpere.
Swix har beholdt drivet som ledet fram til det første gjennombruddet. Deretter har de utviklet staver, klær, gåstaver og er nå leverandører av produkter for helårsaktiviteter. Trenden med gåstaver har ført med seg en stor interesse for staver også utenfor skiområdet. Naturligvis er Swix et av firmaene i teten også her. På 2000-tallet fokuserte Swix ytterligere på klær. I og med dette økte produksjonen enda en gang. Man brukte Vegard Ulvang som frontfigur for klærne, og med ham som frontmann markedsførte man undertøy, luer og strømper. I dag selges funksjonelle klær fra Swix til gode priser. Klærne deres er av den høyeste kvalitet og kan best beskrives som stilrene og funksjonelle. Med produkter fra Swix får man garantert tilbringe en deilig stund ute i naturen.