Norrøna
Norrøna er en norsk bedrift som har eksistert siden 1929. Grunnleggeren av Norrøna, Jørgen Jørgensen, var selv ute på diverse eventyr og fikk utløp for sin friluftsinteresse. Jørgensen så tydelige mangler i tilbudet av friluftsutstyr. Det som fantes av produkter var ikke av tilstrekkelig kvalitet for å møte hans krav. Hans leting etter godt utstyr endte i en beslutning om å selv begynne å produsere de produktene han selv ville ha på sine eventyr! Til å begynne med fokuserte han produksjonen på ryggsekker og telt, men det kom snart også produkter som soveposer og friluftsklær. På 1950- og 1960-tallet, når andre generasjoner av familien hadde tatt over bedriften, ble også salg av hagemøbler og campingprodukter lagt til.
På 1970-tallet fokuserte de mye på funksjonalitet, og dette lanseres som selskapets andre hjørnesten ved siden av den første som er kvalitet. Nå ble klatreryggsekken Stetind lansert, og også det første tunnelteltet: Ravneskar. Norrøna valgte også å lansere flere funksjonelle produkter som flere tunneltelt og en ny vindtett anorakk av bomull. Det er også på 70-tallet som Norrøna blir det første selskapet i Europa til å lage en prototype for en Gore-Tex jakke.
På 80-tallet ble Stetind ryggsekken med anatomisk bæresystem lansert. Det ble det beste bæresystemet for rammeryggsekker i mange år. Videre sponset de ”Great Tango Tower”- ekspedisjonen med både klær og ryggsekker pluss at Carl-Emil Petersen hadde på klær fra nettopp Norrøna da han krysset Grønland. Diverse ekspedisjoner følger siden samme eksempel og det er vanlig at norske eventyrere har Norrønas klær. For eksempel brukte Per Einar Bakke, Willy Gautvik og Arild Vegrim Norrønas klær da de ble de første noensinne til å ha krysset Nordishavet fra Sibir over Nordpolen til Kanada i 1992.
Man kan, uten tvil, se at Norrønas klær er til å stole på uansett vær, da deres produkter beviser gang på gang at de tåler ekstreme forhold og brukes av ekte ”friluftseksperter”. Det er ikke bare den høye kvaliteten som er nevneverdig når det kommer til Norrøna, men også deres øye for godt design. Den tredje hjørnesteinen i Norrøna ble lagt til i 2000 og denne hjørnesteinen er nettopp design. På begynnelsen av 2000-tallet pusset de opp logoen. Samtidig formulerte Norrøna sin designfilosofi for klærne: Loaded Minimalism. Dette innebærer at de vil designe stilrene produkter med viktige detaljer.