Camelbak
I 1988 ble idéen til det som i dag er den verdenskjente merkevaren Camelbak født. Dette er en merkevare som utstråler innovasjon, stå-på-vilje og mot. De første, små skrittene til dette foretaket begynte da syklisten Michael Eidson konkurrerte. Før en konkurranse i Texas, som innebar en strekning med få muligheter til væskeinntak, bygde han et væskesysten med en funksjon som minner om de moderne alternativene som finnes i dag. Ved å bruke et væskesystem fra Camelbak har du alltid væske med deg, og du trenger ikke å bruke hendene for å fylle kroppens væskebehov. Siden lanseringen av foretakets unike væskesystem, har de fått stor publisitet og brukes verden rundt. I dag selger Camelbak ikke bare store væskeposer i ryggsekker, men også vannflasker og håndholdte løpeflasker. De mest kjente produktene er er imidlertid de store væskeposene for syklister, noe som var hele grunnlaget for virksomheten.
Camelbak fikk et gjennombrudd i 1993 da syklisten Jeff Wemmer ville spre væskesystemet ved konkurranser. Han gjennomførte også en salgsturné som krevdes for å redde virksomhetens økonomi under den tøffe starten. Ifølge fortellingen dro han til Florida i California, og stoppet ved en rekke sykkelrelaterte butikker for å selge inn produktet. Derfra har det gått fremover, og virksomheten distribuerer væskesystem til både USA og Europa med flere.
Foruten å produsere nye produkter til syklister, jobber Camelbak som foretak med vannprosjekter. Sammen med organisasjonen Water.orf har Camelbak grunnlagt We Knoe Water. Dette er et utdanningsprogram som jobber med å lære barn om vann, og verdien av å få i seg nok væske. Innenfor samme utdannsingsprogram diskuteres fordelene med å bruke resirkulerbare vannflasker istedenfor engangsflasker av plast som kun gjør verdens søppelberg enda større.