Houdini
Houdini ble skapt i 1993 av Lotta Giornofelice som på en ski- og klatrereise kom i kontakt med materialet stretch-fleece. Hun begynte snart etter en småskalaproduksjon av funksjonsklær av stretch-fleece og klærne fikk stor oppmerksomhet blant klatrere. Selskapet vokste raskt, og etter 7 år inkluderte de også undertøy og isoleringsplagg i produktserien. Design har siden starten hatt en viktig rolle og selskapet anstrenger seg for å designe plagg som holder stilen selv etter mange år i felten. Dette er noe som har blitt betydningsfullt for Houdini.
Som et selskap innen natur og friluftsliv er de nøye med miljøarbeidet, og i 2007 lanserte de en produktlinje som er laget av gjenvunnet polyester. Herfra gikk Houdini videre i sitt miljøarbeid og har igangsatt adskillige miljøprosjekter langs reisen. Undertøy sys av stoffbiter som blir til overs, butikkene er grønne, de leier ut skallplagg og sørger for gjenbrukssalg. Miljøsatsingene har bidratt til Houdinis rykte som et miljøvennlig alternativ og de er et bærekraftig selskap helt ut i fingerspissene.
”Vi har ikke noe bærekraftig arbeid. Bare en masse arbeid.” Houdini anser at bærekraftighet ikke bør være en spesiell gren av selskapet, men tvert i mot en selvsagt del i alt de gjør. Deres filosofi bygger i stor del på å gjenvinne. Dette skjer blant annet ved å la kunder sende inn brukte klær for reparasjon når de er blitt brukt for hardt. I butikkene har de også gjenvinningsbokser for utslitte polyesterplagg, noe som bidrar til en miljøvennlig prosess fra produksjon til gjenvinning.
I tillegg til å håndtere gjenbrukssalg, gjenvinning og reparasjoner, leier selskapet også ut skallplagg til folk som ikke trenger å eie plagget det gjelder. En måte å bidra til bærekraftighet er å bruke plagg over lang tid. For at dette skal være mulig, kreves gode materialer og overlegen kvalitet. For deg som kunde er det ytterligere et argument for å velge Houdini.